Trek de aandacht met een cinemagraph

Heb je al eens gehoord van een cinemagraph of ‘levende foto’? Als adverteerder trek je de aandacht met sprekende foto’s of pakkende filmpjes maar deze cinemagraphs zijn een echte eyecatcher.

 
Wat is een cinemagraph?

Een cinemagraph kun je zien als een luxe variant op een .GIF, een repeterend, bewegend plaatje. Het is een combinatie tussen foto en video waarbij het beeld wordt stil gezet maar 1 detail wel beweging behoudt. Het (soms) subtiele element van beweging trekt de aandacht en maakt dat je als kijker nog een keer extra kijkt. In foodfotografie zorgt dit er bijvoorbeeld voor dat je gewoon zin krijgt in een goed glas wijn, die pannenkoeken waar de stroop overheen vloeit of een lekkere warme kop thee. De beweging geeft emotie mee aan de foto en dat komt binnen bij de kijker. Waar gebruik je een cinemagraph? Wil je extra aandacht trekken op je website denk dan eens aan een cinemagraph als header van de homepage of als content in je blog. Maar ook op social media zijn deze levende foto’s enorm geschikt en passen ze perfect binnen de huidige trend van bewegende beelden op de tijdlijn. Facebook en Instagram introduceerden al een tijd geleden autoplay-video’s op de tijdlijn en sinds begin 2017 spelen ook op Twitter videos automatisch. Zo trek je met een cinemagraph meteen de aandacht.

 
Waar gebruik je een cinemagraph?

Wil je extra aandacht trekken op je website denk dan eens aan een cinemagraph als header van de homepage of als content in je blog. Maar ook op social media zijn deze levende foto’s enorm geschikt en passen ze perfect binnen de huidige trend van bewegende beelden op de tijdlijn. Facebook en Instagram introduceerden al een tijd geleden autoplay-video’s op de tijdlijn en sinds begin 2017 spelen ook op Twitter videos automatisch. Zo trek je met een cinemagraph meteen de aandacht.

Voordelen van deze levende foto’s

Het voordeel boven een gewone video is dat een cinemagraph geen begin en einde heeft maar eindeloos door speelt door de autoloop functie. Zelfs met een paar seconden film creëer je continue bewegend beeld. Standaard video op je pagina laadt vaak traag door het omvangrijke bestandformaat. Voorheen werd daarom het GIF formaat gebruikt voor cinemagraphs om snel te laden maar dit gaat enorm ten koste van de beeldkwaliteit. Met de komst van gespecialiseerde software en hosting speelt een cinemagraph nu in HD kwaliteit met miljoenen kleuren maar blijven ze snel te laden door de special embed-code die je ook ziet bij bijvoorbeeld Youtube. Google is je dankbaar, hoe sneller hoe beter en toch met aantrekkelijke content, dat scoort! Ook krijgt op facebook video een hogere ranking dan foto’s, met cinemagraphs zullen je berichten dus vaker in de tijdlijn verschijnen dan berichten met een foto.

Grote merken gebruiken al cinemagraphs

Recent onderzoek door PepsiCo wees uit dat cinemagraphs maar liefst 75% meer doorkliks en 51x meer betrokkenheid genereren op social media dan een stilstaande variant van hetzelfde beeld. Je ziet dan ook dat steeds meer grote merken hiervan profiteren waaronder bijvoorbeeld Heineken, Toyota en (al helemaal in het begin van het ontstaan) Coca-Cola.

Jouw merk binnenkort ook?

Interesse gekregen in deze mooie vorm van werken met beeld? Ik geef je graag een uitgebreidere uitleg over de mogelijkheden van cinemagraphs voor jouw bedrijf of organisatie, bel of mail me even!

Tags: